Els més petits han tret al carrer les seves creacions de dracs, àligues, gegants i cabeçuts, a més dels balls populars, per retre homenatge a la patrona de la vila. Un altre dels moments destacats de la jornada tindrà lloc a partir de les 19 hores amb la Processó que sortirà des del Baluard.
Els carrers de Sitges s’han omplert de festa des de primera hora del matí amb la Matinal infantil, que ha convertit un miler d’infants en els primers protagonistes del dia de Santa Tecla. Des de les 6.30 h, les colles han tret al carrer les creacions infantils de dracs, àligues, gegants i cabeçuts, així com els balls populars, en una cercavila que ha fet despertar Sitges al ritme de la música, les danses i el foc per homenatjar la patrona.
La Matinal infantil s’ha repartit en tres circuits: a les 6.30 h han sortit de la Davallada les bèsties infantils amb foc i els tres balls de diables infantils. A les 7 h ha començat a desfilar la Matinal gran des del carrer de Bernat de Fonollar, mentre que la Matinal petita s’ha iniciat a les 8 h des de la Plaça de l’Ajuntament. Els tres recorreguts s’han acabat trobant a La Fragata, on s’han fet els últims balls i les últimes enceses, just abans de poder gaudir d’un esmorzar que ha permès recuperar forces a les colles participants.
La Matinal ha estat el punt culminant de la participació dels més petits a la festa, que ja va començar el cap de setmana passat, amb les concentracions i exhibicions de balls. Posteriorment, ha tingut lloc l’Ofici en honor a la patrona. Enguany, ha estat la colla de les Gitanes de la Vila, amb motiu del seu 50è aniversari, qui ha fet l’ofrena a Santa Tecla, en una cerimònia presidida pel Bisbe Xabier Gómez García.
Un cop finalitzada la missa, s’esperava amb molta expectació la Sortida d’Ofici, un dels moments més emotius de la festa per la barreja de balls i músiques de gralles, flabiols, manxes, la Cobla Maricel i la Suburband del Retiro. Després de l’actuació de tots els balls i entremesos, s’ha tancat l’acte amb l’himne nacional, Els Segadors. Seguidament, la Colla Jove de Castellers de Sitges ha alçat les seves construccions. Aquest migdia, les entitats de la vila són les protagonistes amb els tradicionals vermuts al Casino Prado i a la Societat Recreativa El Retiro.
Els castells tornen a estar presents a la tarda. A partir de les 18.30 h, la Colla Jove té previst fer la tradicional Baixada del pilar per les escales de La Punta. Aquest acte serà el pròleg de la Processó de Santa Tecla, que començarà a les 19 h des del Baluard. La pendonista de Santa Tecla d’aquest any és Maria Dolors Carbonell Tutusaus, que ha designat com a cordonistes a Vinyet Mirabent Ojeda, Montserrat Mirabent Ojeda i Rosa Tubau Llorià. La pendonista ha fet una crida a tot Sitges per acompanyar Santa Tecla durant la processó.
El Tram en calma tornarà a ser una realitat a la Processó de Santa Tecla, al carrer de Sant Gaudenci, per a persones amb diversitat sensorial. Enguany, a més, al carrer Francesc Gumà amb carrer Jesús, i al passeig de la Ribera, s’habilita un espai accessible per a persones usuàries de cadira de rodes. Per la Processó de Sant Bartomeu, la pluja va obligar a anul·lar el Tram en calma, que ara retorna per Santa Tecla.
Un dels moments més intensos de la festa arribarà quan la processó retorni la imatge de la santa a l’església parroquial, i tots els balls i entremesos actuïn plegats. Posteriorment, la Ballada final dels gegants i del Drac i l’Àliga clouran els actes més tradicionals del dia de Santa Tecla, que tancarà la jornada amb la revetlla de fi de festa al Passeig de la Ribera.
Tots els actes de Festa Major es poden consultar a www.sitgesfestamajor.cat.
Totes les fotografies dels diferents actes es poden veure al Flickr de l’Ajuntament de Sitges.
